lauantai 4. heinäkuuta 2015

Autotallin suunnittelua

Yksi talon rankentamisen hyvistä puolista on että voi suunnitella alusta ihan kaiken. Meillä oli muutamia pääperiaatteita, joihin Lato vastasi hienosti, mm. iso ja avoin keittiö-olohuone-ruokailutila. Pohjakuvathan pääsee katsomaan vaikka tästä.
Oma ambitio on ollut aina oma autotalli. Sen verran tärkeä se on saada, että ilman lupaa autotallille ei varmaan koko projekti olisi lähtenyt liikkeelle.
Monessa rakennusblogissa nämä tallihommat jää aika pienelle huomiolle, johtuen varmaan siitä että niitä kirjoittaa pääosin naiset. Yritetään tässä blogissa pitää jotain kirjaa myös tallin rakentamisesta.

Tallin pohjaa hierottiin myös aika paljon. Hyvää meidän alueella on aika avoin asemakaava, esim. talousrakennuksen max. kokoa ei ole määritelty vaan lasketaan pelkästään kokonaisrakennusoikeutta. Niimpä tallista tehtiin vähän reilumpi. Itse tallitilaa tulee7x8m, harraste-/varastotilaa 3x5m ja loput teknistä tilaa.
Autotallin pohjakuva, tallin talonpuoleinen pääty joudutaan osastoimaan EI30

Moottoripyörä, auton fiksaus ja kaikenlainen muu hipistely noiden laitteiden kanssa on aina ollut ja varmaan tulee pysymään harrastuksena. Nyt on niin iso pihakin tulossa, että voi ihan luvan kanssa (ehkä)hankkia sen ajettavan ruohonleikkurin. Lähtökohtana siis oli, että kaikki nämä pitää jotenkin saada lämpimään tilaan ja mielellään niin että sinne jää myös tilaa työskennellä. Noiden lisäksi itse Latoon vapautettiin neliöitä siirtämällä tekninen tila autotalliin. Sitten talliin tulee vielä pienimuotoinen katos ja harraste/varastohuone jolle tehdään varaus mahdollisesti tulevaisuuden työ-/elokuvahuoneelle.


Mm. Audiclubilaisilla on hyvä asenne autotallihommia kohtaan. Olympiavolkkarit on olleet hyvin edustettuna autokannan puolelta viime aikoina meillä ja tuli vaihdettua vielä tälle kesälle samaan konkurssiin italialaista verta omaava punainen kaksipyöräinen.
Arvostan sitä pieteettiä, jolla muutamat tuolla foorumilla tallejaan rakentavat. Japanilainen Lean-ajattelu on hyvin läsnä ja se tulee toivottavasti näkymään myös meidän tallissa. Monesti talli on sekainen ja likainen paikka jonne vaan kannetaan kaikki ylimääräinen roju. Tuo tietysti jokaisen oma asia, mutta minä kun en muutenkaan pidä epäjärjestyksestä, niin meidän talli tulee näyttämään enemmän ao. kuvan kaltaiselta.

Kuva, JTMedia.fi
Talliin tulevia/suunniteltuja asioita:

  • 1 ylimääräinen harkkokierros sokkellin, joka nousee näkyviin tallin sisälle
  • paineilmaverkko, ehkä pari rullakelaa seinille?
  • paljon pistorasioita ympäriinsä
  • 3-vaihevirta, varmaan 16A riittää
  • paljon valoja, vähintään 45 asteen kulmaan, täytyy vähän käydä vakoilemassa uusia automaalaamoita miten valot sinne on asennettu
  • painepesurille oma paikka ja vähintään 20m letkua (ehkä tekniseen tilaan? Sinnehän voisi laittaa myös paineilmakompressorin vaikka seinälle)
  • valkoiset seinät, koko tallin sisus maalataan
  • iso 5m leveä ovi, jolle sokkelliin 20 syvennys (20cm lisää sisäkorkeutta + 2,5m ovikorkeus siten mahdollinen). Näin ei tarvitse tehdä niin jyrkkää luiskaa talliin ja sinne pääsee matallalakin autolla + pihaan saa tasaista tilaa enemmän.
  • vanerit kipsilevyn alle, jottei tarvitse miettiä missä ne pystyjuoksut siellä levyn takana on kun hyllyjä kiinnittelee vaan seinä kantaa mistä kohtaa vain
  • seinille paljon kiinnityspaikkoja, ettei tavarat loju lattialla
  • ilmanvaihto? tätä ei kyllä ole mietitty vielä yhtään. Ehkä huippuimurilla poisto?
  • lattiakaivo oven läheisyyteen ettei sinne tipu ne ruuvit ja mutterit. Normaalistihan kaivo tehdään keskelle tilaa, mutta ongelma on juurikin se, että siinä keskellä tilaa yleensä touhutaan myös kaikkea muuta ja kaivon päälle pitää viritellä aina joku suoja. Täytyy piirrellä tästä joku skissi jossain vaiheessa
Kuva Googlesta, Sovellan tuotteita


4 kommenttia:

  1. Kävin vastaamassa kysymykseesi blogissamme.

    Vähän alkaa itseä harmittaa, ettei tullut suunniteltua autotallia, vaan päädyin katokseen. Olisi voinut rakentaa vaikkapa avonaisen katoksen, mutta valetulla lattialla ja siten, että olisi voinut myöhemmin muuttaa talliksi. Toisaalta olemme puolison kanssa melkoisen laiskoja, joten katokseen on auto helppo ajella.

    Tallien ilmanvaihto taidetaan yleensä tehdä painovoimaisena, eli pari räppänää seinälle. Huipparillahan sitä saisi tehostettua tarvittaessa.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista. Katos oli myös meidän tallin kohdalla mielessä mutta alkoi hirvittää tuo tallin koko niin nyt tulee sitten vaan sisätilaa.
    Ilmanvaihtoon pitää vähän perehtyä, jos pesee vaikka talvella autoa sisällä niin menisi se kosteus varmaan helpommin ulos jos laittaisi jonkun imemään katolle (imurin siis)

    VastaaPoista
  3. Tuli vastaan tällainen pieni IV-kone LTO:lla ja muistelin, että pohdit tallin ilmanvaihtoa. En nyt jaksa katsoa, löitkö homman jo lukkoon, mutta vilkaise tuolta, jos on kiinnostusta. http://www.inspectorsec.fi/kauppa/iv-koneet/305-13-airsec-300v-hr-asunnot-alle-178-m2-max-300-m3-h.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, hyvä vinkki! Ajatus on, että laitetaan pelkkä huippu-imuri poistoon ja venttiilit korvausilmalle. Hyvä alennus tuossa ainakin olisi nyt.

      Poista