keskiviikko 9. joulukuuta 2015

Rakennusten pystytyksestä ja pystyttäjistä

Autotallin ja talon pystytti meille eri porukka. Tällähän ei sinällään suurta merkitystä ole, tuntuu nuo talojen pystytysporukat olevan aika harjaantuneita kun useampi kymmenen taloa asentavat vuodessa.

Sen verran täytyy verhoa raottaa, että millainen kokemus itselle jäi tuosta talopakettiin kuuluneesta pystytyksestä. Nykyäänhän nuo asennusporukat on itsenäisiä yrittäjiään ja toisilla vain logo vaihtuu rakennusliivissä työmaalta toiselle mennessä. Ja löytyy niitä yhden merkin asentajia ilmeisesti myös.

Olin itse paikalla kaksi päivää päärakennuksen pystytyksessä. Vähän jäi ristiriitaiset fiilikset hommasta. Toisaalta, kun oma talo alkaa nousta niin siinä on mieli aika korkealla ja pienet asiat ei haittaa. Toisaalta taas miettii että kyseessä on todennäköisesti elämän suurin investointi ja odotusarvo sille, että sinua kohdellaan asiakkaana on aika kova. Meidän kohdalla tämä jäkimmäinen ei ihan onnistunut. Jäi vähän sellainen fiilis, että olin tosiaan kun joku apupoika siellä jaloissa, ei puuttunut kun se "pojittelu" enää.

Ylimääräistä nillitystä aiheutti myös edellisen viikonlopun 20cm räntä/lumisade+jäätynyt laatan pinta ja heidän mielestään puuttuvat harjateräkset sokkelista. Nimenomaan heidän mielestään, koska asiasta oli ainakin 2 puhelua ja pari sähköpostia talotehtaan kanssa käyty. Tässä kohtaa mietin, että tästä tulee pitkä pari päivää, jos homma jatkuu näin. Pee kävi ensimmäisenä päivänä myös koirien kanssa pystytystä katsomassa ja hänelle ei sitten sanottu edes päivää.

Tapaan oman työni kautta hyvinkin erilaisia ihmisiä. Eri kansalaisuuksia, eri kulttuuritaustan omaavia, äärimmäisen luovia ja toisaalta erittäin teknisiä ihmisiä. Jotain lainalaisuuksia kuitenkin löytyy yli ihmistyyppien, kuten käytöstavat ja asiakas-toimittaja-suhde. Ylimielisyys on varmaan myös osaltaan luonteenpiirre, mutta ei oikein sovi tällaiseen tilanteeseen. Huumori on vaikea laji, mutta en ainakaan ihan hirveästi pidä itse tyylistä, jossa ensin haukutaan joku ratkaisu ja sitten huudellaan perään että "ei pidä kaikkea ottaa niin tosissaan, huumoriahan se vain on".

Tämä kyseinen kahden miehen pystytystiimi myös rikkoi yhden meidän kattotuoleista, kun alareunaan jäi yhteen kohtaan metallipanta kiinni ja nosturilla nostettiin yläpaarteesta. Tässä kohtaa oli jokunen naseva kommentti jo kertynyt aivokoppaan, mutta mietin ettei se tässä kohtaa ainakaan edistä hommaa ja jätin ajatukset pääni sisään.

Tiedä sitten,oliko kyseessä vain vähän heikomman sään ja maanantai-aamun aikaansaama reaktio asentajissa, mutta kyllä toiminta parani vähän toisena päivänä kun paikalla olin. Toki ensivaikutelman voi antaa vain kerran ja se tässä kohtaa oli jo vähän menetetty.

Jottei mene pelkäksi tekstiksi, niin laitetaan pakollinen kuva myös tähänkin postaukseen.


7 kommenttia:

  1. Moikka. Olen tainnut aiemminkin jättää kommenttia blogiinne. Meillä valmistuu aika samaa tahtia meidän Kannustalo. Vähän samansuuntaisia fiiliksiä jäi itsellekin tuossa asennuksesta. Miehet jättivät aikamoisen sotkunkin jälkeensä, jota oikeasti risoi siivota. Mutta nyt on talo pystyssä ja hommat etenee pikkuhiljaa. Asiakaspalvelukin on käsite jonka harvat raksamiehet oikeasti osaa. Onneksi niitäkin on. Nyt meillä on kivat timpurit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmillista, että tällaisia ikäviä kokemuksia löytyy muiltakin kuin meiltä. Mutta tosiaan onneksi myös asiakaspalvelutaidot omaavia raksamiehiä löytyy ja meidänkin timpurit kuuluvat juuri tähän porukkaan :)

      Poista
  2. Meillä Kannustalon Harmaja nousi huhtikuussa ja ongelmat pystyttäjien kanssa oli ihan samanlaisia. Isäni on timpurina tehnyt Kannustaloja 30-vuotta eikä ollut aiemmin tälläiseen toimintaan törmännyt. Muuten Kannustalon kanssa asiat ovat hoituneet loistavasti.

    VastaaPoista
  3. Ikävintä noissa pienissä tapahtumissa on se, että ne jäävät muistiin ja ovat lopulta iso osa mielikuvaa, kun joku asiasta kysyy.
    Meidän ihan loistavalla pääurakoitsijafirmalla on kaksi omistajaa. Toinen omistajista oli työnjohtajana, toinen kävi rakennuksilla kerran alkuvaiheessa. Olin työmaalla paikalla koko ajan ja ihmettelin oudon näköistä miestä joka ei puhua pukahtanut. Kuulin sitten timpureilta, että kyseessä oli tämä toinen pomo.
    Samainen pomo kävi minut huutaen haukkumassa pataluhaksi rakentamisen viime metreillä. Oltiin kuulemma haluttu liian paljon erikoisratkaisuja ja esimerkiksi otettiin jalkalistan pätkä, joka valkoisena oli särähtänyt silmääni ja pyysin sen vaihtamaan tammiseksi, joita meillä oli jo muuallakin ennestään. Ikkunoiden myöhästyminen, sähköurakoitsijan vaihto pakon edessä, pesualtaan asennusongelma, kaikki minun syytäni ja lista jatkui ja jatkui. Kun tilanne lopulta rauhottui, kysyin eikö hänen mielestään meidän kesähuvila kuitenkin ole aivan ihanan näköinen - 'no en olisi tällaista itse rakentanut', oli vastaus.
    Siinä vaiheessa harmitti, että he olivat meille rakentaneet yhtään mitään. Vuoden työ timpureille, kaikki erikoistoivomukset ja ylimääräinen työ korvattiin heidän laskelmiensa mukaisesti ja lopputulos ja työn jälki sellaista, että olisimme ilomielin olleet referenssejä tuleville asiakkaille.
    Vaan eipä olla, vaikka 'no eihän se sitä tarkoittanut, se on vaan hänen tapansa keskustella'.
    Jos kohtelisin asiakkaitani samalla tavalla, ei minulla olisi enää työpaikkaa.
    -- On ihan hyvä idea kertoa talopaketin toimittajalle kokemuksista. Muuten sama meno jatkuu ja joku päivä kärsijä ei olekaan enää 'vain' asiakas. Talotoimittaja ostaa palvelun ja heillä on oikeus odottaa työn tekijöiltä myös käytöstapoja asiakasta kohtaan.
    Esim. Gigantti, joka on ulkoistanut asennukset, suhtautui tosi asiallisesti, kun kerroin minkälainen kokemus meillä oli heidän kodinkoneidensa asentajista - ilman paikalla olleita timpureita olisin ollut aivan pulassa. Gigantti olisi ollut valmis korvaamaan asian seuraavissa hankinnoissa, mutta meille riitti vilpitön pahoittelu. Heidän käyttämänsä asentajat ovat vaihtuneet, joten olivat ottaneet valitukset, varmaan meidän lisäksi muitakin, tosissaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä ehkä huomataan, että nykyään ihmiset eivät enää tyydy pelkkään suorittamiseen vaan odotetaan ensiluokkaista palvelua ketjun joka lenkiltä. Tosin uskon, että niin meidän, kuin näissä muissakin tapauksissa olisi riittänyt ihan keskivertosuorittaminen. Se, että näistä kokemuksista keskustellaan netissä on varmasti vain ihan jäävuoren huippu.

      Meidän kohdalla tämä aihe on kommunikoitu Kannustalon suuntaan ja kuten aiemminkin, sieltä asia otettiin käsittelyyn asiallisesti.

      Poista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Mehän rakennamme myös parhaallaan Kannustalon Latoa ja täytyykin tulla kommentoimaan meidän pystytysporukasta tänne, sillä meillä oli kyllä miehet ihan asiallisia. Tuntuu siis olevan aika paljon eroa tekijöissä. Meidän pystyttäjät tulivat pohjoisesta ja olivat tietysti perus ronskeja timpureita. Muutahan emme odottaneetkaan. Homma kuitenkin hoitui kuin rasvattu, kaikki saatiin hienosti ilman mokia paikoilleen. He olivat tulleet työmaalle tekemään urakan eivätkä sitten muuta tehneetkään. Ekana päivänä yritin heille kahvia ja pullaa tarjota mutta eivät kelpuuttaneet. Totesimmekin sitten, että annetaan heidän hoitaa hommansa ja pysytään me muut pois alta. Neljäntenä ja näin ollen viimeisenä pystytyspäivänä olikin jo ihan eri ääni kellossa. Silloin ei enää ollutkaan niin kiire ja pystytyskahvit ja pullatkin kelpasivat. Kaikki työmiehethän eivät ole mitään asiakaspalvelijoita vaan tulevat ja tekevät sen minkä ovat tulleet tekemään ja ehkä hyvä niin. Urakkaa tehdessä ei ole heille kannattavaa seistä rupattelemassa ja seurustelemassa asiakkaan tai muiden työmiesten kanssa. Toisaalta jos työ tehdään tuntityönä ei ole asiakkaan edun mukaista jos joka päivä tunti laskutettavaa työaikaa menee jutusteluun. Parhaassa tapauksessa tämä nelinkertaistuu jos juttutuokioon osallistuu sekä sähkärit, putkimiehet ja timpurit. Toki työmiehilläkin voi olettaa olevan tietyt käytöstavat joita olisi syytä noudattaa. Aina ei näköjään niin ole. Mielestäni on hyvä tosiaan antaa tiedoksi miesten työn maksajalle mikäli homma ei mennyt oletetusti. Ainakin osaavat sitten jatkossa ottaa huomioon tällaisen asian valitessaan pystytysporukkaa kohteisiin.

    VastaaPoista